Westlands bedrijf VanderValk+DeGroot inspecteert riolen in heel Nederland

De familie Van der Valk is een zeer oud Westlands geslacht van ondernemers. De stamboom van Reinigingsbedrijf Van der Valk-De Groot gaat terug tot 1300 toen de naam Van der Valk voor het eerst in Monster opdook. In de 16de eeuw kreeg de belastinginner Nicolaas Jacobus van der Valk van keizer Karel V een eigen wapen.

Verre nazaten van Nicolaas zijn nog steeds trots op dit wapen. De familie bestaat uit ondernemers, die in het hele land zijn gevestigd. In 1962 startte de Westlandse tak van de familie in Poeldijk een reinigingsbedrijf op een terrein bij veiling de Leuningjes. Inmiddels zit de derde generatie in deze onderneming, die zich als een verantwoorde aandeelhouder gedraagt.

De dagelijks bedrijfsvoering laten de aandeelhouders over aan de directie. Deze wordt geleid door John Witkamp, die al 38 jaar aan het bedrijf is verbonden. ,,Ik ben als het ware van de kleuterschool binnengelopen en heb het nog steeds enorm naar de zin,’’ zegt Witkamp. ,,Ik heb zeven jaar op de vrachtwagen gereden en ken daardoor de werkzaamheden van binnen en buiten. Ik ben doorgegroeid, ieder jaar een kilo’’, grapt de directeur.

Koeienmest

Opa Piet van der Valk begon als beurtschipper en vervoerde met zijn schuit ‘’Kleine Jo’’ koeienmest voor de tuinders. In 1962 werd door Piet’s zoon Henk van der Valk de eerste tankwagen met hoge drukspuit aangeschaft. Dit jaar geldt als de start van het bedrijf. De gemeente Monster werd de eerste klant. In die tijd werd het merendeel van het rioolonderhoud door Duitse bedrijven gedaan. Henk vroeg de gemeente of hij voortaan dit werk mocht doen. Hij ging ook eigen voertuigen bouwen. Vanaf een chassis van DAF of SCANIA ging hij alles zelf opbouwen.

De meeste innovaties kwamen uit het bedrijf zelf. Er werd begonnen met de inspecties aan leidingen om de kwaliteit te controleren zodat reparaties en vervangingen mogelijk werden. Door gestage groei werd het bedrijf door een landelijk dekkend netwerk marktleider in reiniging, onderhoud en behoud van riolering. In 1965 kwam Willem de Groot in het bedrijf, een man met veel ervaring in de techniek van het watergemaal. In 1978 volgde de eerste uitbreiding in het Brabantse Waalwijk. Het wagenpark verhuisde en een aantal Westlandse families ging mee naar Brabant.

Overnames

De tweede vestiging was het begin van een stormachtige ontwikkeling met talloze overnames en uitstapjes naar het Verenigd Koninkrijk en België. In 1988 werd Zandrecycling Nederland overgenomen, waardoor het lukte om voortaan tegen lagere kosten van het uit de riolering opgezogen zand af te komen.  In 1996 kreeg het bedrijf door een overname in Wolvega voet aan de grond in de noordelijke provincies en in 1999 werd een inspectiebedrijf met wagens met camera’s overgenomen.

Om de groei te financieren werd via private equity kapitaal binnengehaald. De lasten drukten echter zwaar op het bedrijf.  Er kwam een nieuw bestuur en het lukte John Witkamp en enkele medebestuurders om de Rabobank te overtuigen het krediet niet op te zeggen. Uiteindelijk slaagde de familie Van der Valk erin om de aandelen weer terug te kopen. De aanwezigheid van de familie had nog een ander positief effect. De klanten maar ook het personeel bleven trouw aan het bedrijf.

Nieuwe vrachtwagens

Ook  de leverancier van de voertuigen, Dietman Kaiser uit Liechtenstein behield zijn vertrouwen. Het bedrijf ging ermee akkoord dat de vrachtwagens pas na zij zes à acht maanden werden betaald als zij in Nederland geheel waren afgebouwd. Het gaat niet om een klein bedrag. Van der Valk-De Groot heeft 40 `a 50 nieuwe vrachtwagens nodig. Pas als deze wagens zijn omgebouwd, kan er geld mee worden verdiend. Het bedrijf zet vol in op het verzamelen en leveren van data, waarmee onderhoud en reparaties aan het riool zo efficiënt mogelijk kunnen worden uitgevoerd.

Voor opbouw en onderhoud aan het wagenpark werkt Van der Valk-De Groot met eigen gespecialiseerde monteurs. Deze krijgen hun training aan een eigen bedrijfsschool. Binnen het bedrijf bestaan talloze doorgroeimogelijkheden. Een chauffeur hoeft niet zijn hele arbeidzame leven op een vrachtwagen te blijven rijden. John Witkamp is het levende bewijs. ,,Begonnen als putjesschepper werd ik projectleider en later directeur.’’

 

Op de foto’s:  in zwart pak commercieel directeur Arnold van Klaveren

Westlands bedrijf VanderValk+DeGroot inspecteert riolen in heel Nederland