Bedrijfsbezoek Royal Brinkman

Royal Brinkman. Al 138 jaar let us improve together

Royal Brinkman mag sinds 1985 het predicaat Koninklijk dragen. Om voor deze kwalificatie in aanmerking te komen, moet een bedrijf honderd jaar bestaan en aan zeer hoge kwaliteitseisen voldoen. Een simpel rekensommetje leert dus dat Brinkman in 1885 is opgericht en dit jaar 138 jaar bestaat. Voor het Genootschap Oud Westland reden om bezoek te brengen aan dit oer Westlandse familiebedrijf.

Inmiddels staat in de persoon van technisch directeur Bas Brinkman de vijfde generatie aan het roer.  Bas begon op zijn 16de te werken op verschillende afdelingen in het familiebedrijf. ,,Ik heb debiteuren, crediteuren, verkoop en allerlei klusjes binnen het bedrijf gedaan’’, zei Bas Brinkman. ,,Daardoor heb ik het bedrijf van binnen en buiten leren kennen. Daarnaast heb ik een studie bedrijfskunde aan de Erasmusuniversiteit gedaan’’.

Bas Brinkman ging uitvoerig in op de geschiedenis van het bedrijf. ,,In de tijd van opa zat het bedrijf op zijn top met 600 werknemers’’, hield Brinkman de leden van het Genootschap voor.  ,,Dat was de tijd dat het glasareaal van de tuinbouw groeide tot 10.000 hectare. Brinkman legde zich toe op water, elektra en klimaattechniek. De klimaat-computers zijn later naar Priva in De Lier gegaan.’’

Vier vestigingen

Brinkman werd in 1885 opgericht door Cor Brinkman en bevond zich in het centrum van ’s-Gravenzande. Daar bleef het bedrijf bijna negentig jaar gevestigd. Pas in 1972 had er een verhuizing plaats naar het veilingterrein aan de Wouterseweg in ’s-Gravenzande. In totaal heeft Royal Brinkman in Nederland vier vestigingen. Naast ‘s-Gravenzande zijn dat Bleiswijk, Gameren en Maasbree. Het bedrijf haalt momenteel 55% van zijn omzet uit Nederland, België en Duitsland. 45 procent komt uit de rest van de wereld.

Royal Brinkman heeft thans wereldwijd 520 medewerkers, die twintig verschillende nationaliteiten hebben. Het opleidingsbudget bedraagt jaarlijks 2 miljoen euro. Er vindt binnen de verkoop een ontwikkeling plaats richting webwinkel maar de service van persoonlijk advies door specialisten in een fysieke winkel blijft behouden. Een fysieke winkel biedt de kans snel te reageren. Als een teler ’s-morgens een ziekte of plaag constateert, wil hij per ommegaande reageren. Hij kan dan meteen een middel in de winkel ophalen en aan de slag gaan. Royal Brinkman levert niet meer aan particulieren, alleen aan professionals.

Tomatenstoter

In de winkel is door middel van panelen met tekst de geschiedenis van het bedrijf sinds 1885 weergegeven. Er is te zien hoe onder Henk Brinkman, de zoon van oprichter Cor, het bedrijf meegroeit met de ontwikkeling van de glastuinbouw. In 1928 wint Brinkman een prijs met de tomatenstoter, die grote van kleine tomaten selecteert. In de oorlog werd het pand van Brinkman in ’s-Gravenzande in beslag genomen door de Duitsers, waardoor werd uitgeweken naar de Hoofdstraat in De Lier.

Na de verhuizing in 1972 naar het voormalige veilingterrein aan de Wouterseweg werd volop ingespeeld op nieuwe ontwikkelingen zoals het telen op steenwol. Deze wijze van telen betekende acht keer per dag water druppelen waarvoor teeltcomputers werden ontwikkeld. Alle tomatentelers wilden tegelijk zo’n apparaat aanschaffen en het liep storm bij Brinkman.

Bij de het honderdjarig jubileum in 1985 werd door hare majesteit Koningin Beatrix het predicaat Koninklijk verleend aan Brinkman. Deze aanduiding, waarvoor een bedrijf aan hoge kwaliteitseisen moet voldoen, opent vooral in het buitenland vele deuren. ‘Let us improve together’ is het motto van Royal Brinkman. Het doel was in 1885 om meer productie uit het gewas te halen en dat is het in 2023 nog steeds. Het enige verschil is dat de schaal van de tuinbouw groter is geworden.

Het bezoek aan Royal Brinkman eindigde met een rondleiding door de distributiehal, die aan alle wettelijke eisen op het vlak van veiligheid voldoet. Er zijn 12.000 artikelen in voorraad , die volledig geautomatiseerd uit bakjes worden gehaald en ter plekke worden verpakt en gestickerd door een logistiek medewerker. In de regio wordt uiterlijk de volgende dag bezorgd. In de meer afgelegen delen van Nederland komt twee keer per week de bezorger langs.

Bedrijfsbezoek Royal Brinkman